bye bye Kisumu! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Corjanne Lucassen - WaarBenJij.nu bye bye Kisumu! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Corjanne Lucassen - WaarBenJij.nu

bye bye Kisumu!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Corjanne

29 December 2006 | Kenia, Kisumu

Lieve mensen!

Hebben jullie allemaal een fijne kerst gehad? Ik hoop het! Wij hebben er hier van genoten. Al was het wel heeeeeel erg raar hoor, kerst in de zon! Het echte kerstgevoel ontbrak dan ook een beetje. In mijn hersens was kerst gewoon moeilijk te combineren met al die dingen hier ;).

Kerst begon hier niet heel goed, ik ben ziek geweest op de dag voor kerst including kerstavond, maar wel lekker geslapen die avond ;).
Kerstochtend alweer veel beter, dus tijd om de cadeautjes die we van de pabari's hadden gekregen op te maken. Heel leuk!(maar wel tegen mn principes, cadeautjes met kerst ;))we hadden trouwens bijna het idee dat we in nederland waren, het regende pijpestelen!
We zijn eerste kerstdag in plaats van kerstavond naar de weeskinderen van onze stichting geweest, zowel de jongens als de meiden, om ze kerstcadeautjes te brengen. Dat was wel echt hartstikke leuk. Die kids krijgen zelden iets, dus ze waren helemaal door het dolle! zie de foto! we hebben de meiden ( die op een boarding school wonen) naar de jongens toegebracht ( enkele hebben ook familieband, broertje-zusje, neefje-nichtje) om gezellig samen kerst te vieren. Dus dat waren veel kinderen (10) bij elkaar! Daarna zijn we weer naar ons optrekje in Milimani getogen en hebben lekker een beetje aan het zwembad gehangen( tegen de middag was het opgeklaard en scheen ze zon weer een beetje)en tv gekeken. Ja mensen, ze hebben hier goede tv! Greys anatomy komt hier iedere dag (:D)( op woensdag zelfs drie :D afleveringen). ER's nieuwe afleveringen zijn te aanschouwen en er komen heel veel leuke films. en de meeste tv zonder reclame, echt in nederland kunnen ze hier wat van leren.
Maar goed, eerste kerstag is Carmen wezen eten, was gezellig. Malou heeft een heus kerstdiner in elkaar gezet, ik was helaas te misselijk om te helpen. Maar het eten was een succes, we hebben genoten! de kerstcd die ik gekregen had van de sint in de speler om toch een beetje kerstgevoel te creeeren, het was echt leuk.
Tweede kerstdag hebben we eigenlijk weinig meer aan kerst gedaan. Wederom lekker geluierd aan het zwembad en voor de tv en achter internet gezeten ( mn oude verslaving weer opgepakt ;)) en boodschappen gedaan. De nakumatt is namelijk ALTIJD open. En ach, daar draaien ze kerstmuziek, dus waarom ook niet. Dit was dan een korte blik uit het leven van iemand die kerst viert in Kenya. Vooraf (in nl) compleet anders voorgesteld, maar doordat we in Milimani terecht zijn gekomen eigenlijk compleet niet Kenyaas ( op de kinderen na dan) Maar wel leuk!

Hoe hebben we verder onze week hier doorgebracht, tsja.........
We hebben natuurlijk allereerst heel goed voor bonjuc de hond gezorgd. Hij vindt volgens mij leuk met ons is erg enthousiast als we sochtends wakker worden of ergens van thuis komen (de spaarzame keren dat we hem niet meenemen) of hem eten geven. Mevrouw Pabari had ons gewaarschuwd dat hij waarschijnlijk vooral snachts veel zal huilen omdat hij zn mama mist, maar dat is niet gebeurd! Mevrouw Pabari zit dan ook blij in Mombasa vakantie te vieren en heeft al voorgesteld om altijd als zij op vakantie gaat malou en mij vliegtickets naar Kisumu te sturen zodat we op bonjuc kunnen passen ;). daar staan wij natuurlijk niet geheel onwelwillend tegenover...........
Verder nog wat kleine zaken voor de stichting afgerond, een manual voor de medical camps geschreven. Voor de rest hebben we al lekker vakantie gehouden! Dat betekent veel aan het zwembad ( we zijn dus al lekker voorgebruind, zodat we aan de kust dadelijk niet verbranden). En we hebben veeeel tv gekeken. Het zal voor jullie allemaal heel raar zijn, maar dat is nog steeds helemaal geweldig hier! Niet dat ik in nl nou zoveel tv kijk, maar dat je hier gewoon uberhaupt de mogelijkheid hebt, das onvoorstelbaar. Daarbij waren er gewoon heel veel leuke films ( veel leuke kerstfilms en shrek, charlie and the chocolate factory, madagascar en veeeel romantische comedies!)en is er elke avond greys. Aangezien malou net zo fan is als ik van deze serie wordt er hier ultiem genoten van dr. Shepherd en de rest. De resterende tijd heb ik achter internet gezeten om te msnnen, vacatures te spotten, Nederlands nieuws te volgen (heerlijk!) en gewoon een beetje te surfen.
Door dit alles hebben we allang niet meer het idee dat we in Kenya zitten, maar ja dat zal jullie niks verbazen. Wanneer je dan weer een stukje naar de stad gaat lopen kom je er ineens, vanaf het moment dat je in de stad zit, weer achter dat je toch echt in Kisumu bent. Maar in Milimani is alles rustig, geen toeterende matatus, geen disco, geen moskee, je slaapt hier echt heerlijk! Maar zaterdagavond is het feest hier afgelopen, dan gaan we weer terug naar onze eigen compound voor de laatste daagjes Kisumu. Zaterdag gaan we eerst nog een dag voor de stichting op pad. Het schooljaar is hier nu afgelopen, de resultaten van de exmanes zijn bekend. Er mogen veel nieuwe maseno studenten van start dit jaar, mede dankzij de ouderwaterse stichting!. die gaan wij morgen allemaal selecteren ( het moeten wezen zijn en ze moeten hele goede resultaten behaald hebben) en dan gaan we meteen een profiel van ze maken. Ben benieuwd!

Zondag is het oud en nieuw, ook hier!! De lokale bevolking schijnt het niet te vieren, dus ik ben benieuwd hoeveel je er op straat van merkt. Wij zijn uigenodigd door de Pabari's om het bij de yachtclub te vieren, samen met heeel veel andere indiers (onder andere raffia en gezin). Volgens raffia is dit een geweldig feest, wordt er geweldig gedanst en het is het helemaal top. We hebben fotoos van haar van vorig jaar gezien en dat zag er goed uit! En waar gedanst/gefeest wordt............. Het is vanaf een uurtje of 8 pm geloof ik, inclusief de hele avond eten en drank en een band als ik me niet vergis voor 10 eurootjes. dat zijn nog eens mooie prijzen voor een kaartje voor oud en nieuwd he! Kunnen ze wederom iets van leren in Nederland.
Maandag gaan we dan lekker uitslapen en inpakken, want dinsdag gaan we vertrekken! we vertrekken met de bus naar Mombasa ( reis van ongeveer 15 uur) en vanuit daar reizen we direct verder naar Malindi en/of Lamu om nog een goede 1,5 week aan het strand te vertoeven. We gaan Kisumu dus na 3 maanden verlaten! Dat is wel heeeeeeel raar, vooral omdat we het idee hebben dat we hier echt al een jaar ofzo zitten! En omdat we iedereen die we hier kennen en waar we de afgelopen tijd mee geleefd hebben achterlaten en de kans er in zit dat je die nooit meer ziet! Heeel gek dat je dan dadelijk gewoon ineens weg bent! Maar goed, dan kunnen we vast wennen aan het verlaten hier! want idd, 1,5 week daarna verlaten we Kenya en zijn we weer, via london, thuis! Heeel raar! Wel zin om weer thuis te zijn! Al zal het wel gruwelijk koud zijn. Laatst was het bewolkt en niet zo warm dachten we, allebei lange broek aan en shirtje met mouwtjes en dan heb je het normaal zeg maar, bleek het gewoon 30 graden te zijn. Dus, mocht het in nederland vriezen als we terugkomen, weet ik niet wat ik allemaal aan moet trekken hoor;) dat zal ff wennen zijn! De zon zal ik ook wel missen als ik terug ben! wat ik nog meer ga missen:
alle lieve kindjes, het lekkere ( en goedkope) fruit, het 'niks aan je hoofd hebben', het zwembad naast de deur, de lamme avonden op onze veranda, waarop we niets anders deden dan lachen om zeer uiteenlopende, flauwe grapjes, het vele wandelen, het vele lachen, het niet hoeven bedenken wat je vandaag nou weer aanmoet, je doet aan wat er nog schoon is en heb weinig mee, dus weinig keus, heerlijk ;)dat je je ongenoegen niet meer in het nederlands kenbaar kan maken tegen iemand omdat ze dat toch niet verstaan
en waarschijnlijk nog veel meer waar ik nu nog geen weet van heb........

wat ik niet ga missen:
de corrupte mensen, de achterbaksheid die soms toch wel om de hoek komt kijken, de matatuchuaffeurs die als malloten tijden, de toeterende matatus ( vooral niet sochtends om 5 uur) de moskee ( vooral niet sochtends om 5 uur) de blaffende honden die naast onze ('oude') compound wonen( vooral niet sochtends om 5 uur), het squeezen in eeen overvolle matatu, de altijd aanwezige zweetlucht van de mensen hier, iedereen die altijd iets van je wil omdat je mzungu bent ( mzungu, how are you, give me 5 shilling, en dat 100 keer op een dag), de stank van altijd overal vuilnis en beesten, dat iedereen altijd te laat komt ( das toch nog steeds niks voor mij ;)),de gaten in de weg, de mega grote kakkerlakken, de mega drukte in town, enz enz. ook hier zal ik wel weer veel nog niet genoemd hebben, wellicht wordt het nog aangevuld!

Het zou zo maar kunnen zijn dat dit het laatste bericht vanuit Kenya is, maar het kan ook dat we aan de kust nog ergens een gezellig internetcafeetje vinden voor nog een verhaaltje, maar dat blijft dus een verassing ;)

Dan rest het mij nog jullie allemaal een heeeeeele geweldige jaarwisseling te wensen en natuurlijk alle goeds voor 2007! dat het maar een geweldig jaar mag worden met veel geluk gezondheid en heel veel goeds! Doe voorzichting met vuurwerk ;) en doe geen dingen die ik ook niet zou doen ;)
Veel liefs!!

p.s. voor de geinteresseerden onder julie nog even mijn vluchtgegevens:
Nairobi- London Heathrow BA 0064 14jan 23:20 aankomst london 15 jan. 5:05
London Heathrow- Amsterdam BA 434 15jan 11:40 vertrek london, aankomst Amsterdam om 13:55.

• 29 December 2006 - 07:32

Ellen:

Hee Corrie,
    Ik zeg goed bezig en geniet nog van je laatste weekje in de zon!
    Knuffel El

• 29 December 2006 - 13:20

Sjerlon:

Hee CJ!

Leuk je gisteren even 'gesproken' te hebben! Geniet van je laatste weekjes daar en vooral van de zon en de lieve kindjes. Een fijne jaarwisseling en tot gauw!

x Sjerly

• 29 December 2006 - 13:38

Mamma :

lieve corjanne
    Van het eerste tot het laatste bericht hebben we verschrikkelijk genoten van jullie verhalen, jullie bewonderd om alle activiteiten voor de wees- en aidskindertjes. Maar het voordeel van het laatste bericht is dat we elkaar snel weer zullen terugzien. Een heerlijke vakantie en een goede reis toegewenst en tot 15 januari op schiphol. Een dikke kus uit Oudewater

• 30 December 2006 - 12:13

Marly:

heej meis!
    heel veel plezier, geniet van je laatste weken vakantie!! een dikke kus ook voor alle lieve kindjes daar!
    xx M

• 31 December 2006 - 12:16

Ilone:

Hey Corjanne! Geniet nog lekker van je laatste weekjes daar en veel plezier vnvd! Dikke kus uit Nijmegen!

• 04 Januari 2007 - 08:11

Nynke:

Ha dames, heel veel plezier aan de kust!! En vergeet vooral niet die zonnebrand factor 100! ;-)
    Liefs, Nynke

ps. wees ook vooral niet te zuinig met smeren, want hier in NL heb je het toch niet nodig... brr. :-)

• 05 Januari 2007 - 20:27

Abigail:

Hej Corjanne!
    Vanuit Nijmegen de beste wensen voor 2007 en geniet nog even van je laatste 1,5 week!!
    Ik wil graag de foto´s zien als je terug bent!
    Liefs, Abi

• 10 Januari 2007 - 13:45

Céline:

Heeeeeeeeej Corrie! ;)! Dank nog voor de groetjes via Walter! Nog ff en dan ben je weer terug in regenachtig Nederland. Balen voor jou, fijn voor ons!:D! We zullen ons best doen zaterdag tegen Charlie, maar we gaan je missen, jon is ook al geblesseerd geraakt (zweepslag)dus je moet snel weer in bloedvorm komen, hihi! Ow, zaterdag 20e kun je meteen mee op teamuitje als je zin hebt! Kus en tot snel!P.s. hoezo mzungu? Ik ga ECHT niet naast je staan komende tijd hoor, vieze bruinerd!

• 11 Januari 2007 - 09:34

Kim:

Corrie!!! Nog een paar daagjes en dan ben je al weer thuis, jippie!!
    Geniet er nog maar goed van daar, vooral van het zonnetje en de warmte......
    Tot snel!!!!
    Dikke kus KIM

• 15 Januari 2007 - 17:17

Marja:

Jambo Corjanne en Malou,
    Welkom thuis!!!! Heb genoten van je reisverslagen. Wat gaat de tijd snel he... Wat is nu 3 maanden. Heel veel groetjes